Welcome to Scenography Journal. We are now working om Issue 3 featuring among other topics Apocalyptic exhibition scenography, and Suzanne Osten's relationship with scenography. Issue 1 was published in October 2024 and issue 2 in January 2025. 


Vron Ware är en engelsk författare som skriver i den så kallade gräv där du står-traditionen, det vill säga skapar historia underifrån, för att avslöja och motverka samhällets orättvisor. Hennes senaste bok, Return of a Native: Learning from the Land (Repeater 2022) tar oss rakt in i en lika detaljerad som skarpt granskande skildring av det...

SCENOGRAPHY PATROL. Det ösregnade när väninnan och jag köade för att se superhajpade storfilmen Barbie på en biograf i Ystad. I kön stod tonåringar och deras mammor i rosa utstyrslar - redan här började en rafflande kostym- och scenografihändelse, med global räckvidd. När vi satte oss i salongen hade jag inga särskilda förväntningar på filmen. Jag...

I was amazed by the invitation to give a talk at the Nordisk Center för Teaterdokumentation (NCTD) meeting, 15-16 May 2023, in Helsinki. The overarching theme was "collection and documentation of materials from independent performing arts groups and artistis". I gave a talk on "Collecting and Respecting: Caring for independent performing arts...

Det var fantastiskt att bli inbjuden att medverka i en panel under Scenkonstbiennalen 2023! Jag var en av panelisterna som samtalade under rubriken "Att göra det omöjliga - spara och bevara scenkonst".

SCENOGRAFIPATRULLEN: Med den nyöppnade utställningen Nordiskt mode nu: Stickat och tryck visar Röhsska museet i Göteborg att mode är mer än ögonfägnad – här lyfts såväl materiella och betydelsebärande aspekter fram i en experimentell och angelägen utställning i samarbete med gästcuratorn Ane Lynge-Jorlén.

I am very thankful to Dr Olga Nikolaeva for inviting me to participate in the Symposium: "Stage art in practice and theory: scenography in works of women theatre makers and researchers".

SCENOGRAFIPATRULLEN: Skogsorgeln – vilket magiskt och underbart namn på en föreställning om den pågående globala miljökatastrofen. Namnet rymmer skogens mystiska sus och orgelns mäktiga brus. Redan innan jag upplevt föreställningen ger titeln mig föraningar om att få ta del av något poetiskt kraftfullt.