Welcome to Scenography Journal. We are now working om Issue 3 featuring among other topics Apocalyptic exhibition scenography, and Suzanne Osten's relationship with scenography. Issue 1 was published in October 2024 and issue 2 in January 2025. 


Vid årsmötet för Riksarkivarie Ingvar Anderssons fond den 18 april beviljades projektet Scenkonstmuseets scenografiska arkiv: Teori, pedagogik, museinytta 98 000 kronor från Riksarkivet. Vi är så glada och tacksamma! Bidraget ska användas för att skapa en arkivteoretiskt förankrad modell för att forska om, tillgängliggöra och samla in det...

SCENOGRAFIPATRULLEN, denna gång i form av mig, Astrid von Rosen, är på plats i Atalantes salong. Det är den 3 mars 2023. Jag är där med vänner, sitter lugn och trygg på rad två, med fin uppsikt över scenen. Vi ska se verket Wiggling Things av Tanja Andersson. Min roll är att vara publik. Som publikperson drivs jag av...

I vår nya kurs Konst och multisensoriska kulturer djupdyker vi i doftkonst, matkonst och konst som berör oss både sensoriskt och emotionellt. Genom att undersöka sinnliga aspekter av konst och kultur vidgas upplevelsen till att handla om så mycket mer än enbart det vi ser. Under "tema smak" diskuteras smaken som konstnärligt tema i...

SCENOGRAFIPATRULLEN: I år fyller den legendariska koreografen Gun Lund 80 år. Detta firar hon genom att låta sina dansare återuppföra några tidigare verk. Först ut är Neither, vars titel är hämtad från Morton Feldmans opera med text av Samuel Beckett. Scenografipatrullen var på plats på 3:e Våningen när verket visades.

Nordic Scenography sörjer och hedrar scenografen, kostymskaparen och keramikern Gunilla Palmstierna-Weiss (1928-2022). Med henne lämnar en av våra världskända scenografer scenen, åtminstone kroppsligen. Samtidigt är det så att minnen av hennes konstnärliga gärning finns kvar på ett flertal sätt. Palmstierna-Weiss var en skrivande person med skarpt...

SCENOGRAFIPATRULLEN: Igår (26 november 2022) var vi på plats på GöteborgsOperan för att dels njuta av föreställningen, dels tänka kring forskningsutveckling. Att det behövs en ny svensk-internationell scenografihistoria är ett faktum (den senaste gavs ut på 1960-talet).

SCENOGRAFIPATRULLEN, det vill säga forskarna Astrid von Rosen och Viveka Kjellmer från Göteborgs universitet var på plats i butiken A Place (Magasinsgatan 20) för att testa nya scenografibegrepp. A Place är en butik som kombinerar noga utvalda vintageplagg med nyproducerade kläder och försäljning av konstverk av unga designers. Till detta läggs...

SCENOGRAFIPATRULLEN var på plats på GöteborgsOperan och upplevde Alexander Ekmans dansföreställning Hammer. Som forskare inom scenografi och kostym kunde vi både njuta av det maximalistiska uttrycket och observera de många betydelselager som fanns inarbetade i föreställningen. Henrik Vibskovs kostymer i samspel med dansarnas magnifika, och mycket...

SCENOGRAFIPATRULLEN har varit i Stockholm, på Waldermasudde och sett utställningen Isaac Grünewald - Konst och teater. Det blev en givande upplevelse som tillförde nya dimensioner till ett välkänt konstnärsskap. Kostymdimensionen var alldeles fantastisk i flera av verken, inte minst den målning som föreställer stridbara författarinnan Ulla Bjerne,...

Välkommen till forskningsseminarium! Den 17 oktober kl 13-15 får vi höra Astrid von Rosen, docent (numera professor) i docent i konst- och bildvetenskap med inriktning på scenografistudier, Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet, och Scenkonstmuseets intendent Malin Karlsson berätta om Ny svensk scenografihistoria - forskningen,...