Welcome to Scenography Journal. We are now working om Issue 3 featuring among other topics Apocalyptic exhibition scenography, and Suzanne Osten's relationship with scenography. Issue 1 was published in October 2024 and issue 2 in January 2025. 


För några år sedan var jag med om en rätt så hemsk scenografisk händelse - ett mångsinnligt möte mellan kroppar, gestaltade rum och konst - på ett museum i Stockholm. Tavlor var uppradade på vita väggar, horder av besökare släpade pallar över stengolvet så att det gnisslade, guiders högtalarröster skar genom luften, min hjärna höll på att sprängas....

På Adas lilla intima teater i Göteborg spelas föreställningen Någonting har hänt. Jag skriver som vanligt från ett scenografiperspektiv. Det vill säga: jag är särskilt intresserad av samspelet mellan rum-ljus-ljud-kroppar-kostym-publik, utan att vilja förminska några andra komponenter i gestaltningen.

Suzanne Osten har med rätta uppmärksammats för sin enorma insats inom barnteatern, sitt samtidsengagemang, samt för sitt unika sätt att leda ensembler och processer. Men det finns en annan framträdande sida av Suzanne som förtjänar att omtalas.

Time is flying. January 2025 is almost gone and February is about to begin. As advisory board member of the Danish research project Knowing in Motion: Dance, body, archive, I will be travelling to Copenhagen, to attend a board meeting. Focus this time will be Micado Danse Ensemble (1989-1999) in relation to dance activations of archival materials....

We are happy to present #2 of Scenography Journal, this time with a broad focus on multisensory experiences in exhibitions and on stage, and scenographic thinking as a mindset to embrace atmospheric and sensorial aspects of art and life. Themes this time illustrated by the contradictory and tactile silver bowls by Niklas Ejve, where the roughness...

Sjöfartsmuseet i Göteborg visar utställningen Oceanista där mode, konst och design inspirerade av havet presenteras genom både väntade och oväntade inslag. Besökaren möter sjömannen som kulturhistorisk ikon men också havet som en metaforisk och mystisk plats där drömmar vävs och mörka krafter lurar i djupen. Utställningen har två möjliga ingångar,...

Just nu projekterar jag ett stort forskningsprojekt med arbetsnamnet Scenografihistorier: Scenografikonst och scenisk design i Sverige 1967 till idag. Detta startades med ett teoridrivet symposium, samarrangerat mellan Centrum för kritiska kulturarvsstudier och Jonsereds herrgård, båda vid Göteborgs universitet (GU). Symposiet ägde rum den 13...