Welcome to Scenography Journal! Issue 1 was published in October 2024 and issue 2 in January 2025. We feature scholarly articles on and with scenography, and review performing arts events, exhibitions, and films. We also share the latest news on scenography.


We are happy to present #2 of Scenography Journal, this time with a broad focus on multisensory experiences in exhibitions and on stage, and scenographic thinking as a mindset to embrace atmospheric and sensorial aspects of art and life. Themes this time illustrated by the contradictory and tactile silver bowls by Niklas Ejve, where the roughness...

Sjöfartsmuseet i Göteborg visar utställningen Oceanista där mode, konst och design inspirerade av havet presenteras genom både väntade och oväntade inslag. Besökaren möter sjömannen som kulturhistorisk ikon men också havet som en metaforisk och mystisk plats där drömmar vävs och mörka krafter lurar i djupen. Utställningen har två möjliga ingångar,...

Just nu projekterar jag ett stort forskningsprojekt med arbetsnamnet Scenografihistorier: Scenografikonst och scenisk design i Sverige 1967 till idag. Detta startades med ett teoridrivet symposium, samarrangerat mellan Centrum för kritiska kulturarvsstudier och Jonsereds herrgård, båda vid Göteborgs universitet (GU). Symposiet ägde rum den 13...

Call for Papers for the 14th triennial NORDIK Conference of Art History in the Nordic Countries, 20.–22.10.2025 (Helsinki Finland). We are happy to invite proposals for our session on multisensory aspects of art at the NORDIK 2025 Conference: Sensing the Nordic: Multisensory art and exhibition designs in a Nordic perspective

Scenography Journal har glädjen att publicera en essä av Ulla Kassius, skriven under kursen Kunskapsreflektion på Stockholms Dramatiska högskola ht 2010 – vt 2011. Kursansvariga var Barbro Smeds och Bodil Persson. Texten är ett unikt vittnesbörd om vad som står på spel i scenografens arbete. Den är också en provokation, det vill säga en text som...

Jag hörde att det skulle vara en jubileumskväll på Dramaten för Sven Delblanc. Då tänkte jag att det kommer inte pratas något om scenografi och kostym, så jag sa att jag hade kostymskisser och så skrev jag en kort text. Hängde upp skisserna i Foajén, och det nämndes från scen. Ett litet bidrag, för att synliggöra oss.

Vad blir kvar av den scenografiska händelsen när en föreställning av över, och produktionen nedlagd? Sp¨år i fysiska arkiv, och i den digitala världen, skisser, modell, fotografier, videoinspelning, programblad, kostymer i något förråd (om de nu sparas), rekvisita, minnen, recensioner. Och så sådant som den här texten, skriven av...

My review of Rachel Hann´'s seminal Beyond Scenography (2019) was first published in Theatre and Performance Design, Volume 7 Issue 3-4, 2021. Scenography Journal now makes the text directly accessible to its readers. The reason for this is that Rachel Hann's work is attracting increasing interest in the Swedish scenography community, and beyond.