Welcome to Scenography Journal! Issue 1 was published in October 2024 and issue 2 in January 2025. We feature scholarly articles on and with scenography, and review performing arts events, exhibitions, and films. We also share the latest news on scenography.


So proud my chapter "Frying Bacon and Eggs: Scenographic Approaches to Alda Terracciano's Activist and Experimental Performances" (p 329-336) has been published in Women experimenting in theatre: early modern to contemporary, edited by Kate Aughterson and Deborah Philips (Palgrave Macmillan 2024).

Scenkonstmuseets scenografiska arkiv är störst i Sverige, men ytterst lite forsknings bedrivs där och tillgängliggörandet av materialet är eftersatt. Den 18 april 2023 beviljade Riksarkivet 98.000 kr till samverkans- och forskningsprojektet Scenkonstmuseets scenografiska arkiv: Teori, pedagogik, museinytta. Nu publicerar vi följande projektrapport....

Dear scenography readers, makers, thinkers and writers. I am so proud to be able to announce the birth of the Scenography Journal! After years of blogging to reach out and craft dialogue on and with scenography as art, practice, event and critical instigator, the Scenography Journal has thumbled out of its dark cave, and is now crawling, humming...

Modeutställningen Klänningen gör mannen, Haute Couture - en ny era på Textilmuseet i Borås är en fest för ögat där normbrytande design ställs ut i inspirerande och kreativ miljö. I utställningen visas Fredrik Robertssons Haute Couture-samling, plagg skapade och handsydda för beställaren. Robertsson är en av ytterst få män som etablerat sig som...

Scenografi är en konstform som skapar atmosfärer. Under en scenografisk händelse samspelar rum med mänskliga och ickemänskliga kroppar på sätt som känns innan de förstås på en språklig nivå. Ingen kommer undan scenografins atmosfärgenererande världsskapande.

En scenografisk läsning och bokrecension. När jag kommer hem från ett par dagars semesterliv i Skåne är mitt minimala postfack fyllt av böcker. Boken från en engelsk vän handlar om smaker: The Flavour Thesaurus som jag vet att jag kommer att älska och använda livet ut, och så en diktsamling, utsänd till mig från Bonniers Marknadsorganisation,...

Hur känns det efteråt? Så lyder min ständiga fråga när jag upplevt en konsthändelse. Stannar något kvar? Och innebär detta något att jag har lust, eller drivs av något slags begär att recensera sagda händelse?

Our session Multisensory Materiality, arranged together with Érika Wicky, was accepted for CIHA, the worlds largest art history conference, this year held in Lyon. The session attracted a large number of proposals and we are proud to say that the session proved to be just as interesting as we hoped. Multisensory art history is clearly a topic that...