Review: Mossa! Mossa! Mossa!
Scenografipatrullen älskar mossa. Detta står klart efter dagens besök på Konsthallen i Göteborg där den kinesiske konstnären Zheng Bo ställer ut eftertänksamma verk med mossa i fokus. Utställningen Långsamhetens vällust bjuder in sinnliga betraktelser på temat människans relation till naturen med den dansande kroppen som verktyg i en serie verk.
Mitt i Konsthallens stora sal ligger en matta av mossa. Verket, Märta mossa, är en hyllning till Märta Måås-Fjetterström och inspirerat av hennes väv Hästhagen som skapades till jubileumsutställningen i Göteborg 1923. I Märta mossa återskapar Zheng Bo delar av motivet i olika mossor. Vi möter en häst i olika gröna kulörer och texturer, doftande av våt mossa och jord. I verket levandegörs ett hundra år gammalt textilt arv och en av våra största textilkonstnärer aktualiseras i nya material på Konsthallens golv. I denna dialog möts två konstnärliga visioner i en skogsdoftande upplevelse som både berör och lockar till beröring.
I dansverket The Gardener interagerar en dansare med verket genom att dofta på och röra vid mossmattan i en varsamt koreograferad sekvens där publiken, dödstysta och koncentrerade, följer dansarens kropp med blicken. När dansaren dricker vatten ur en glaskaraff och sprayar den levande mattan med livgivande vatten i den torra museilokalen anas en kollektiv befrielse hos publiken - spänningen släpper och kombinationen av det frustande ljudet och synen av vattnet som sprayas ut över mossan i fina duschar väcker leenden i besökarnas ansikten. De noggrant avvägda stegen, barfota över den mjuka mossan, speglar hela utställningens namn: här upplever vi långsamhetens vällust.
Scenografipatrullen kan bara nicka instämmande, det är något magiskt med mossa.
Viveka Kjellmer
Utställning: Långsamhetens vällust, Zheng Bo, Göteborgs Konsthall 2023.12.09 – 2024.04.14.