#1 Review: Könsöverskridande Haute Couture med visuellt överdåd och kritisk udd

12.10.2024

Modeutställningen Klänningen gör mannen, Haute Couture - en ny era på Textilmuseet i Borås är en fest för ögat där normbrytande design ställs ut i inspirerande och kreativ miljö. I utställningen visas Fredrik Robertssons Haute Couture-samling, plagg skapade och handsydda för beställaren. Robertsson är en av ytterst få män som etablerat sig som beställare i Haute Couturens slutna värld. Utställningen är ger en unik inblick bakom kulisserna på en traditionstyngd och hemlighetsfull verksamhet, vanligen endast öppen för ett begränsat fåtal - nästan uteslutande kvinnor. Textilmuseet bjuder på makalösa plagg, handsydda kreationer och spektakulär design i en utställning som kritiskt utmanar den etablerade synen på manligt och kvinnligt mode. Med en tidsram som spänner från 2014 till 2024 visas plagg från en lång rad internationella modeskapare (Jean-Paul Gaultier, Vivienne Westwood, Iris van Herpen, Balenciaga, Viktor & Rolf, Richard Quinn m.fl) såväl som några svenska exempel (Bea Szenfeld, Sandra Backlund).

Ett bärande tema är nytänkande och normkritik, där Fredrik Robertsson banar väg genom att låta klänningen tar plats i herrgarderoben och utmana bilden av vem som kan bära vad. När Robertsson med självklar pondus intar röda mattan i någon av de specialsydda klänningarna är det design, identitet och överdådig flärd som står i centrum – tillsammans med en benhård vilja och modet att gå sin egen väg. En visuell lek med synligt och osynligt accentueras av de olika masker, solglasögon och pärlbroderade slöjor som hör till designobjekten – ett dolt ansikte i en miljö som handlar om att synas till varje pris blir en elegant och ironisk blinkning till hela modebranschen.

Ytterligare ett tema lyfter fram designprocessen och det kreativa skapandet. Haute Couture handlar om design avpassad för en specifik beställare och ett helt unikt uttryck. Det är en process som tar tid. Besökaren bjuds på skisserna och en diskussion kring arbetet med plaggen som inramning till de färdiga kreationerna.

Ett dilemma i modeutställningar brukar vara att plaggen tappar en viktig dimension när de visas upp i utställningsmiljö. Klänningar designade för en levande kropp innehåller element av rörelse och materialitet som lätt förloras monterade på stela dockor. I Robin Granns utställningsscenografi motverkas problemet genom korta filmloopar där vi möter plaggen in action, under påklädning och styling men också på röda mattan där Fredrik Robertsson gör entré i olika sammanhang. De rörliga bilderna lägger ytterligare en dimension till utställningen och förmedlar avvägningen mellan av färg, form och materialegenskaper i samspel med kroppen som bär upp plaggen och ger dem liv.

Till utställningen hör en katalog med Susanna Strömquist som redaktör och foton av Ea Czyz. Här finns texter om mode, en intervju med Fredrik Robertsson om hans förhållande till Haute Couture, och kommenterade bilder på skisserna och plaggen. Utöver att det är en vacker bok att återkomma till ger texterna en välkommen fördjupning av tematiken i utställningen.

Klänningen gör mannen, Haute Couture – en ny era på Textilmuseet, Borås, 12 oktober 2024 – 24 augusti 2025. Mer info här.

Utställningen är producerad av Liljevalchs Konsthall, där den visades 231013 - 240211. Curatorer: Susanna Strömquist & Fredrik Robertsson, utställningsdesign: Robin Grann

Viveka Kjellmer