Review: Återkomsten - underbart möte mellan slemmigt ljus och smakligt mörker
Astrid von Rosen var på plats på Galleri PS för att uppleva utställningen Återkomsten (16 mars – 7 april 2024) med Maria Q Brising, Peter Eccher och Mikael Olofsson.
Samarbetet mellan konstnärerna är inte nytt men har en skön vital vibe, i alla fall var det så på vernissagen. Hållbar kreativ relation kan en tänka.
Jag närstuderar samtliga verk och yes, mörker och ljus flyter, tynger och liksom ristar sig runt i rummet och i mig. Det är njutbart och liksom fulroligt, i alla fall för den som gillar kladdiga i-stället-för-passepartouer, som Olofsson excellerar i. Han är, på grund av tidigare bildserier misstänkt för att använda pornografiska förlagor och bearbeta dem till något märkligt, magiskt och konst-slirigt. Men nu är det som om bilderna öppnar sig som ostron på glid, granris i snö, eller något helt annat som betraktaren kan frammana i sitt medvetande.
Samspelet mellan de tre konstnärerna, Ecchers precist nålskarpa svärta, Brisings skönt materialstarka formmörker och Olofssons flytande, nästan slickbara black-and-white-anrättningar, fungerar oerhört väl i de små rummen på PS.
För Scenografipatrullen: Astrid von Rosen, professor i konstvetenskap, Göteborgs universitet