Review: Materialitet och uppkäftig humor: Sensual Politics, Stars around Scars på Galleri 3:e våningen
Samtidskonst som känns i hela kroppen med otippade material och tankeväckande tematik – detta möts vi av på 3:e våningen när vi besöker C-prints samlingsutställning Sensual Politics, Stars around Scars. Utställningshallen är fylld av motsägelser: mjukt och hårt, hantverk och teknik, bild och skulptur, djupt allvar och ironisk humor. Tillsammans skapar verken en guidad tur genom populärkultur, sinnlighet och vardagliga händelser där vi ömsom ler, ömsom sätter skrattet i halsen.
Som en poetisk och glittrande vägg hänger Pontus Petterssons Out of the Binary/Is a Read (2023), ett draperi format av hoplänkade spegelbitar med bokstäver. Tillsammans formar de ord och meningar men helheten blir också en delvis genomsynlig barriär där utställningen kan skymtas igenom gliporna. Den speglande effekten gör att betraktaren ingår i verket – den egna spegelbilden är ständigt närvarande, en påminnelse om att förståelse alltid handlar om vem som läser, betraktar, upplever och att vi själva alltid är delaktiga i tolkningsprocessen.
Isabelle Frances McGuires Love Me Harder (2015) visar en video där en gigantisk ballong studsar stilla till introt av Ariana Grandes Love Me Harder. När tempot stiger sticker ett huvud upp ur ballongen, personen sjunger med och dansar i takt med låten. Kroppens rörelser anas först för att successivt bli alltmer tydliga i när luften går ur ballongen. Vi ser en person som ger sig hän i dansen och slutligen kollapsar leende på golvet, omsluten endast av en tunn puppa av gummi när den skyddande luften har läckt ut. Videon förmedlar en kroppslig intensitet som landar rakt i magen. Ballongen som puppa och skyddande atmosfär, den pysande luften som en lättnadens suck när vi äntligen släpper spärrarna och ger oss hän – eller en sinnlig bild av rörelse som kroppslig praktik.
Éva Ostrowska visar textila verk, tuftade och stickade, där standardfraser och bilder från Tinder förmedlar sitt budskap om hjärtesorg, den eviga jakten på kärlek och våra dagliga tillkortakommanden. Verk som RIP my dignity (2023) eller Dating in your 30's (2023) materialiserar temat i textila tekniker och yllegarn. Det är maffigt, materiellt och fyllt av humor i all sin mänsklighet.
Utställningen rymmer också 3D-animationer, skulptur,
videoverk och platsspecifika installationer. Scenografipatrullen inspireras av samtidskonsten
när den är aktuell, vass och oförutsägbar - med en rejäl dos humor.
/Viveka Kjellmer, docent i konst- och bildvetenskap, Göteborgs universitet
Utställningen Sensual Politics, Stars around Scars presenteras av den nomadiska utställningsplattformen C-print. Ur utställningsprogrammet: Utställningen Sensual Politics, Stars Around Scars lånar sina titelord från Taylor Swifts musik och är avsedd redan i detta val att signalera ett avsteg från de idéramar som har kommit att prägla 2000-talets biennaler. Emfasen ligger här på orden "sensual" och "stars" medan "politics" och "scars" symboliskt överstryks. Om biennaler innehållsmässigt inrymt politiska diskurser om trauman, orättvisor och värdsliga spörsmål står denna utställning till förfogande som en förslagsvis behövlig "frizon" och ett tillfälligt andhål undan de jämna kollektiva plågor som kantar vardagen. I stället är "jaget" i händelsernas centrum; hens kroppsliga och sinnliga bestyr, minnen och begär. Här har byggstenarna varit satser av humor, populärkultur och zeitgeist samt nostalgi från närtid. Mer information om utställningen här.
Curatorer: Ashik och Koshik Zaman.
Medverkande konstnärer: Anisha Baid, Carrie Chen, Isabelle FrancesMcGuire, Constantin Hartenstein, Éva Ostrowska, Janosch Feiertag, Pontus Pettersson, Malin Westin, Quenning Zhao.
Utställningen ingår i programmet för GIBCA Extended, en del av Gothenburg International Biennial for Contemporary Art. Mer information om GIBCA här.
Bilder (foto: Viveka Kjellmer)
Éva Ostrowska, How many swipes for a blow of fate (2019), wool, 85x75 cm
Isabelle Frances McGuire Love Me Harder (2015) video, 3:50 min.
Pontus Petterssons Out of the Binary/Is a Read (2023), acrylic mirror.